albertbalada

L’abstenció, el no-vot, principal “partit” a Lleida i els clústers o masses electorals en 2023.

In Ciència Política on Juny 7, 2023 at 7:03 pm

Abstenció activa i passiva

Les Eleccions Municipals a la ciutat de Lleida, han mostrat un cop més i ho veiem clarament en una seqüència temporal limitada als darrers 7 comicis electorals locals que suposen un total de 24 anys i el què això suposa en les modificacions estructurals i conjunturals del cos electoral, en definitiva la seva evolució sociològica una clara tendència a l’abstenció activa i a l’abstenció passiva.

Quan mirem el detall evolutiu de la decisió ciutadana de la no emissió de sufragi, el no vot o l’abstenció veiem què estadísticament, tant la mitjana del període dels darrers 7 comicis, què és del 45,40%, com la moda què és del 46,91% es troben entre dos i tres punts per sota, si bé que la tendència d’anàlisi acostuma a ser respecte dels anteriors, el de 2019, on la distància és més alta, pel baix no vot de gairebé 9 punts, però també és cert que la xifra que correspon seria la més baixa de la sèrie dels propis 7 anys, per tant amb una validesa limitada en relació al model comparatiu, com també ho seria el paper del no vot de 2011 que supera en gairebé dos punts al de 2023.

Podem concloure, doncs, que el principal “partit” entès des de la concepció originària de presa de partit, de posició, la resolució que per la seva part hom adopta, la del ciutadà respecte de la oferta política i/o de sistema, s’aproxima, i en tres casos supera, sumant-hi els vots en blanc – la reconeguda com abstenció activa -, en aquest cicle electoral de 7 processos i 24 anys, al 50 % de la població censal amb dret de vot a la ciutat.

2023  48,49%  blancs 2,19%

2019  39,34%  blancs 0,69%

2015 45,49%   blancs 1,83%

2011 50,19%   blancs 4,26%

2007 48,20%   blancs 2,77%

2003 40,57%   blancs 1,61%

1999 45,49%   blancs 2,24%

Mitjana abstenció 45,40%

Moda abstenció      46,91%

Mitjana blancs 2,23%

Moda blancs     2,20%

Evolució dels Clusters electorals

Entenem per “clústers electorals” el que es determina en una concentració geogràfica determinada, en aquest cas el districte electoral de la ciutat de Lleida, on els agents relacionats amb el mercat electoral, en aquest supòsit definits com a electors actius defineixen quina es la determinació de les seves agrupacions de posicions a partir dels avantatges competitius que es donen en el procés electoral i el seu resultat final en la determinació dels electors passius que superen aquella competència.

Analitzem també aquí, també, un període de 24 anys que suposa 7 processos electorals. Els clústers electorals ens defineixen el sumatori ( ∑ ) de cascuna de les unitats electorals que operen en la determinació del vot vàlid n1 i que en determina el clúster, la massa electoral que li és pròpia en la determinació de la representació que de per sí no pot ser analitzada si no és en forma comparada en un conjunt que en determinen els diferents clústers les diferents masses, que alhora, segons el període d’anàlisi també ens plantegen quin és el “terra electoral”, la massa més baixa, en relació també al “sostre electoral”, la massa més alta que ens permet d’analitzar la posició de la massa de què es tracta en l’interludi corresponent, observant-se l’evolució efectiva respecte de cada moment electoral de què es tracti, de manera distinta al resultat electoral, a la conformació del valor què atorga a aquelles masses en la conformació o traducció en escons.

De manera que amb el llarg període analitzat observem que la força què obté el millor resultat electoral al 2023 es troba, però en una posició més propera al seu terra electoral i així successivament amb el resultat de què es tracti respecte de cada massa electoral obtinguda de vots vàlids, estant la segona força en resultat propera al seu sostre electoral respecte del sumatori, del conjunt del període, o la tercera força en una posició intermèdia de massa electoral, o la quarta en el terra electoral literalment, de manera que si parlem en termes merament polítics, aquesta seria la proposta electoral més castiga, el què no passa en les successives forces que s’analitzen el quadre.

PSCPPERCJxCVoxComunsC’CUP
12979734871996862357523736382170
1332134161340210765895489655212434
12367435856568983 378759654387
18864741018908212  4331464
22172569033369613  9811030
201807728698213013    
254346853396110185    
17902 (Mj)6114 (Mj)6048 (MJ)9662 (MJ) 3684 (MJ)2708 (MJ)2297 (MJ)

Sostres

25434772813402130133575489655214387

Terres

1236734161890686289523734331030

Deixa un comentari